PL EN
STUDIA
Polityka aktywizacji w praktyce działania pola pomocowego Powiatowego Urzędu Pracy. (Auto)etnograficzne studium krytyczne przypadku
 
Więcej
Ukryj
1
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
 
 
Data publikacji: 22-05-2020
 
 
Autor do korespondencji
Michał Mielczarek   

Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Wagonowa 9, 53-609 Wrocław; adres elektroniczny autora: michal.mielczarek@dsw.edu.pl
 
 
Problemy Polityki Społecznej 2017;37:139-155
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest zaprezentowanie projektu badawczego oraz jego głównych wyników. Przedmiotem zainteresowania jest pogłębiona i krytyczna analiza jakościowa praktyki działania aktywizacyjnego pola pomocowego Powiatowego Urzędu Pracy (PUP), stanowiącego ważny obszar (subpole) realizacji tzw. aktywnej polityki społecznej (APS), którą zamiennie nazywa się także polityką aktywizacji. Artykuł prezentuje krytyczny punkt widzenia na ową politykę. Ramą teoretyczną analiz jest teoria pola Pierre Bourdieu, celem badań zaś ujawnienie praktycznej logiki działań pomocowych, realizowanych pod sztandarem powszechnej aktywności i prowadzącej do niej aktywizacji. Okazuje się, że praktyki te są „napędzane” wzrastającymi napięciami między światem kapitału a światem pracy. Autor ukazuje te związki i relacje — ujawnia ukryte struktury generujące współczesną aktywizacyjną praktykę pomocową i określające logikę jej funkcjonowania. W artykule pokrótce została także zaprezentowana metodologia badań. Przedstawione wyniki analiz badawczych zostały uzyskane w efekcie zastosowania metod: (auto)etnografii, analizy dyskursu oraz wywiadu.
 
REFERENCJE (36)
1.
Bauman, Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: PIW.
 
2.
Bauman, Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków: Wydawnictwo WAM.
 
3.
Bielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, tom X, nr 3, s. 76–95.
 
4.
Borowska-Beszta, B. (2009). W tym cieniu jest tyle słońca. Autoetnografia. Pedagogika Kultury, tom 5, s. 81–96.
 
5.
Bourdieu, P., Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
 
6.
Bourdieu, P. (2008). Zmysł praktyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
7.
Bourdieu, P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
8.
Chomsky, N. (2000). Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
 
9.
Declerck, P. (2004). Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach. Warszawa: Muza.
 
10.
Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
11.
Ellis, C., Adams, T.E., Bochner, A.P. (2011). Autoethnography: An Overview. Forum: Qualitative Social Research, Volume 12, No. 1, Art. 10. Pobrano z: http://www.qualitative-researc... [dostęp: 30.05.2017].
 
12.
Giddens, A. (2006). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
13.
Kacperczyk, A. (2012). Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych — na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. Przegląd Socjologii Jakościowej, tom VIII, nr 2, s. 32–63.
 
14.
Kafar, M. (2014). Wokół humanizacji nauki — znaki, tropy, konteksty, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, nr 3.
 
15.
Karwacki, A. (2010). Papierowe Skrzydła. Rzecz o spójnej polityce aktywizacji, Toruń: Wyd. UMK.
 
16.
Kaźmierczak, T., Rymsza, M. (red.) (2003). W stronę aktywnej polityki społecznej, Warszawa: ISP.
 
17.
Martin, J. Levi (2010). Co to jest teoria pola? W: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków: NOMOS.
 
18.
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
19.
Mielczarek, M. (2012). Aktywna polityka społeczna (APS) — ideologia społecznej aktywności czy bierności?. W: P. Rudnicki, M. Starnawski, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
 
20.
O’Byrne, P. (2007). The Advantages and Disadvantages of Mixing Methods: An Analysis of Combining Traditional and Autoethnographic Approaches. Qualitative Health Research, Volume 17, Number 10, s. 1381–1391.
 
21.
Offe, C. (1996). Modernity and the State: East, West, Cambridge.
 
22.
Rossa, J. (2006). Filozofia odpowiedzialności ubogich czy uboga filozofia odpowiedzialności. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, nr 9, s. 69–80.
 
23.
Rifkin, J. (2001). Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
 
24.
Rymsza, M. (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
 
25.
Smoczyński, W. (2011). Prekariusze wszystkich krajów. Polityka, nr 37, s. 20–24.
 
26.
Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
27.
Standing, G. (2015). Najwyższy czas — prawo do podstawowego bezpieczeństwa dochodu. Praktyka Teoretyczna. Pobrano z: http://www.praktykateoretyczna... [dostęp: 30.05.2017].
 
28.
Szarfenberg, R. (2008). Rodzaje i formy aktywnej polityki społecznej. W: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
29.
Szarfenberg, R. (2012). Dochód obywatelski to nie utopia, rozmowa Jakuba Majmurka. Krytyka Polityczna. Pobrano z: http://krytykapolityczna.pl/go... [dostęp: 12.06.2017].
 
30.
Szarfenberg, R. (2014). Rosnąca rola warunkowości pomocy społecznej a dochód powszechny. Praktyka Teoretyczna, nr 2(12). Pobrano z: http://www.praktykateoretyczna... [dostęp: 30.05.2017].
 
31.
Szkudlarek, T. (2005). „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: A. Kargulowa, S. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek pracy i kultura neoliberalna a edukacja. Kraków: Impuls.
 
32.
Sztandar-Sztanderska, K. (2016). Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
33.
Wallerstein, I. (2007). Analiza systemów-światów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
 
34.
Wall, S. (2008). Easier Said than Done: Writing an Autoethnography. International Journal of Qualitative Methods, 7(1), s. 38–53.
 
35.
Wódz, K., Faliszek, K. (2009). Aktywizacja — integracja — spójność społeczna. Toruń: Akapit.
 
36.
Zakrzewska-Manterys , E. (1995). Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top