Wymagania redakcyjne i techniczne dotyczące artykułu
- Artykuł składany jest za pośrednictwem panelu Editorial System.
- Objętość artykułu powinna mieścić się w przedziale 6 000 - 9 000 słów (a w przypadku recenzji książki: 2 000 - 3 000 słów), włączając w to streszczenie, przypisy i bibliografię.
- Składany artykuł nie może pozwalać na identyfikację autorów: nie może zawierać nazwisk autorów, ewentualnych nazw projektów badawczych i bezpośrednich wskazań innych publikacji autorów. Informacje te można zastąpić zapisem: „[anonimizacja]”. Dane o autorstwie przekazywane są odrębnie w systemie elektronicznym.
- Tekst powinien być pisany z interlinią 1,5; fontem Times New Roman 12; marginesy 25 mm. Tekst musi być wyrównany do prawego i lewego marginesu (wyjustowany); paginacja w prawym dolnym rogu; numeracja stron ciągła. Tytuł całości i tytuły podrozdziałów muszą być pisane pogrubioną czcionką i wyrównane do prawego marginesu. Akapity należy zaczynać od wcięcia (odstęp standardowy, wprowadzony automatycznie, bez wykorzystywania tabulatorów). Nie należy używać automatycznych stylów.
- Do artykułu musi być dołączone streszczenie (od 150 do 200 słów) oraz słowa kluczowe (od 3 do 5) oraz nota biograficzna na temat autora lub autorki (do 100 słów). Streszczenie powinno zawierać: w przypadku tekstów teoretycznych – główne tezy, argumenty, wnioski; w przypadku badań empirycznych – przedmiot i cel badania, opis metody badawczej, wyniki, wnioski. Streszczenie powinno być napisane w trzeciej osobie i zawierać słowa kluczowe. Nie należy powtarzać w nim ani parafrazować tytułu artykułu. Powinno być napisane prostymi zdaniami w czasie teraźniejszym.
- Redakcja przyjmuje wyłącznie teksty, w których sporządzono przypisy literaturowe zgodne ze standardem APA 7, tj. w następującej formie, np.: (Weber, 2002), (Weber, 2002, p. 238) lub […] Weber (2002) […]. W przypadku gdy praca ma dwóch autorów, między ich nazwiskami należy wstawić symbol „&”: (Verba & Nie, 1987). Gdy praca ma trzech autorów lub więcej, zapis przyjmuje następującą postać: (Jaworski et al., 2016). Odsyłając w jednym przypisie do kilku prac, należy zapis dotyczący kolejnych prac oddzielić średnikiem i uporządkować je alfabetycznie według nazwisk pierwszych autorów, np.: (Auguściak, 1987; Weber, 2002).
- Na końcu tekstu musi się znaleźć bibliografia ułożona w porządku alfabetycznym, zawierająca publikacje wskazane w przypisach literaturowych w formie zgodnej ze stylem APA 7.
Przykładowe zapisy bibliografii:
Williams, R. (2003). Television: technology and cultural form. Routledge.
Szatur-Jaworska, B. (ed.). (2018). Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Porter, M. (1998). What is strategy? In S. Segal-Horn (ed.), The strategy reader. (73–99). Blackwell in association with the Open University.
Bonen, A. & Shaw, S.M. (1996). Recreational exercise participation and aerobic fitness in men and women: analysis of data from a national survey. Journal of Sports Science, August, 13(4), 297–303. https://doi.org/XXXXXX
Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185
Kamińska, A. (2012). Dania kieruje Unią w kryzysie. Co nas czeka? http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/517625,Dania-kieruje-Unia-w-kryzysie-Co-nas-czeka [Nie stosuje się określenia „Retrieved from” oraz nie podaje daty pobrania danych. Informacje te należy jednak zamieszczać, jeśli dane, do których odsyła link mogą się zmieniać.]
- Nad tabelami muszą być umieszczone: słowo „Tabela”, numer i tytuł tabeli, zaś pod nimi musi być wskazane źródło.
- Wykresy, schematy itp. powinny być tworzone w skali kolorów od czarnego do białego. Pod wykresami, schematami itp. muszą być podane: słowo „Wykres”/„Schemat”, kolejny numer i tytuł wykresu/schematu oraz musi być wskazane źródło.
- Cytaty należy zapisywać w cudzysłowie typograficznym.
- Dłuższe cytaty, w szczególności wypowiedzi badanych osób należy zapisywać kursywą z wcięciem.
- Przypisy dolne stosuje się w celu przedstawienia dodatkowych wyjaśnień lub merytorycznych uzupełnień. Odsyłacz do literatury w przypisie dolnym powinien mieć określoną powyżej formę.
- Artykuł powinien mieć wymaganą przez redakcję strukturę (patrz punkt: „sugerowana struktura artykułu”) i być poprawny pod względem językowym.