PL EN
CASE REPORT
Child subjectivity in family and public sphere
Lucjan Miś 1  
,   Katarzyna Ornacka 1  
 
More details
Hide details
1
Uniwersytet Jagielloński
CORRESPONDING AUTHOR
Lucjan Miś   

Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków; adresy internetowe autorów: lucjan.mis@uj.edu.pl
Katarzyna Ornacka   

Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków; adresy internetowe autorów: katarzyna.ornacka@uj.edu.pl
Publication date: 2020-05-27
 
Problemy Polityki Społecznej 2015;28:63–82
 
KEYWORDS
ABSTRACT
In the era of late modernity the place of the child and childhood in society is changing. Traditional approaches are facing the new ones. An example of a little-known in our country’s approach is the concept of the German sociologist Manfred Liebel. This researcher focuses on the right to self-determination and empowerment of the child. His major work was the work of children, searching for different sources of income to support their own families. The concept of subjectivity Liebel contrasts with popular ideas on child labor and so-called street children, because most of the material came from studies of children of poor families living in metropolitan areas of Latin America. In this paper we present the research conducted recently, in the period from February 2011 to September 2012 in the region of Malopolska, with particular emphasis on Krakow, among children assisted by social welfare institutions and pupils in primary and secondary school, aged from 10 to 15. We employed a conversational analysis in the study. It encompassed a thousand girls and boys. Herein, we present the main results of the research as well as findings on the relationship between children and adults in the context of social policy.
 
REFERENCES (22)
1.
Anderegg D. (2004), Worried All the Time: Rediscovering the Joy in Parenthood in an Age of Anxiety, New York, Free Press.
 
2.
Auyero J. (2013), Born amid bullets, „Contexts”, vol. 12, nr 1.
 
3.
Cahill S.E. (2003), Childhood and Public Life. Reaffirming biographical divisions, w: H.Z. Lopata, J.A. Levy (red.), Social Problems across the Life Course, Lanham, MD, Rowman & Littlefield Publishers.
 
4.
Cunningham S. (2010), Dzieci, polityka społeczna i państwo. Dychotomia opieki i kontroli, w: M. Lavalette, A. Pratt (red.), Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, tłum. P. Jaworski, Warszawa, Difin.
 
5.
Finnegan A.C. (2013), The white girl’s burden, „Contexts”, vol. 12, nr 1.
 
6.
Gulla B. (2009), Wolność a zależność dziecka, w: B. Gulla, M. Duda (red.), Dziecko a świat dorosłych, Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej.
 
7.
Jankowski K. (1980), Nie tylko dla rodziców, Warszawa, Nasza Księgarnia.
 
8.
Jardine C. (2005), Positive Not Pushy: How to Make the Most of Your Child’s Potential, London, Vermillion.
 
9.
Levine M. (2006), The Price of Privilege: How Parental Pressure and Material Advantage Are Creating a Generation of Disconnected and Unhappy Kids, New York, HarperCollins.
 
10.
Liebel M. (2003), Working Children as Social Subjects. The Contribution of Working Children’s Organizations to Social Transformations, „Childhood”, vol. 10, nr 3.
 
11.
Liebel M. (2004), A Will of Their Own: Cross-Cultural Perspectives on Working Children, London, Zed Books.
 
12.
Liebel M. (2008), Citizenship from Below: Children’s Rights and Social Movements, w: A. Invernizzi, J. Williams (red.), Children and Citizenship, London, SAGE.
 
13.
Lopata H.Z., Levy J.A. (red.) (2003), Social Problems across the Life Course, Lanham, MD, Rowman & Littlefield Publishers.
 
14.
Manne A. (2005), Motherhood: How Should We Care for Our Children?, Sydney, Allen & Unwin.
 
15.
Ornacka K. (2013), Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
16.
Ornacka K. (2014), Children of „vulnerable identity” — do they have to be excluded? Some reflections based on empirical research, „Folia Sociologica”, nr 49.
 
17.
Ornacka K., Mirewska E. (2014), O włączeniu dzieci jako aktorów społecznych w pole praktyki pracy socjalnej, w: M. Szpunar (red.), Badania w pracy socjalnej — stan i perspektywy (w druku).
 
18.
Ornacka K., Żuraw K. (2013), O umacnianiu dzieci w organizacjach pozarządowych — na przykładzie stowarzyszenia Parasol, w: J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Kraków, Wydawnictwo Koło Kwadratu.
 
19.
Rogers C.S. (1991), Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, tłum. A. Dodziuk, E. Knoll, Wrocław, Thesaurus Press.
 
20.
Szczepska-Pustkowska M. (2011), Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków, Impuls.
 
21.
Śliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
22.
Zaprir O., Life Course (2008) [hasło], w: V.N. Parillo (red.), Encyclopedia of Social Problems, t. 2, Thousand Oaks, CA, Sage.
 
ISSN:1640-1808