Celem artykułu jest opisanie wzorów i mechanizmów rozpoczynania aktywności na polskim rynku pracy przez specyficzną grupę imigrantów ukraińskich — absolwentów polskich
uczelni zakładających własne firmy. Ukraińcy stanowią najliczniejszą grupę studentów
cudzoziemskich w Polsce, przy czym migranci polskiego pochodzenia to malejący odsetek wśród ogółu studentów ukraińskich. Może to wskazywać, że w przypadku Ukraińców
migracje edukacyjne do RP ulegają profesjonalizacji, odrywają się od kontekstu etnicznego. Analiza opiera się na danych z badania jakościowego (wywiady pogłębione). W przypadku studentów z Ukrainy, którzy coraz częściej podejmują naukę w Polsce, zbiegają się
problemy związane ze statusem studenta (niedostępność prac wymagających posiadania
wysokich kwalifikacji, brak szans na awans, ograniczone możliwości podejmowania pracy
w pełnym wymiarze czasu) i statusem cudzoziemca (praktyki dyskryminacyjne, niewystarczająca znajomość języka, ograniczone usieciowienie w społeczeństwie przyjmującym).
Prace studenckie mają często na celu przezwyciężenie takich trudności adaptacyjnych
i stanowią szansę na pogłębienie procesu integracji społecznej, kulturowej i ekonomicznej.
Najczęstszą strategią studentów jest łączenie pracy oraz studiów, jednak czasem można
też zaobserwować „przeskok” na rynek pracy po ukończeniu edukacji wyższej.
REFERENCES(35)
1.
Andrejuk, K. (2017). Przedsiębiorcy ukraińscy w Polsce. Struktura i sprawstwo w procesie osiedlenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Andrejuk, K. (2016), Co skłania imigrantów do zakładania własnych firm? Analiza procesu samozatrudniania i rozwijania przedsiębiorstw etnicznych na przykładzie społeczności Ukraińców w Polsce, Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny, nr 3(161), s. 223-253.
Benz, M.R., Yovanoff, P., Doren, B. (1997). School-to-Work Components That Predict Postschool Success for Students with and without Disabilities, Exceptional Children, vol. 63, iss. 2, s. 151-165.
Długosz, P. (2015)., Zjawisko edukacji transgranicznej na przykładzie ukraińskich studentów na Podkarpaciu. Pobrane z: Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego, https://repozytorium.ur.edu.pl... [dostęp: 18.03.2018].
Domański, H., Federowicz, M., Pokropek, A., Przybysz, D., Sitek, M., Smulczyk, M., Żółtak, T. (2012). From School to Work: Individual and Institutional Determinants of Educational and Occupational Career Trajectories of Young Poles. ASK. Research & Methods, vol. 21, (1), s. 123-141.
Dutz, M., Kauffmann, C., Najarian, S., Sanfey, P., Yemtsov, R. (2001). Labour market States, mobility and entrepreneurship in transition economies. EBRD Working Paper no. 65.
Gierko, V. (2015). „Ukrainizacja” polskich uczelni na tle umiędzynarodowienia kształcenia na poziomie wyższym w Polsce.Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, vol. 40, nr 2, s. 103-119.
Górny, A. (2017). Ali circular but different: Variation in patterns of Ukrainę-to-Poland migration. Population, Space and Place, vol. 23, iss. 8. DOI: 10.1002/psp.2074.
Górny, A., Kindler, M. (2016). The Temporary Naturę of Ukrainian Migration: Definitions, Determinants and Conseąuences. W: O. Fedyuk, M. Kindler (red.), Ukrainian Migration to the European Union: Lessonsfrom Migration Studies. (91-112). IMISCOE Research Series. Springer.
Grabowska, I. (2016). The Transition from Education to Employment Abroad: The Experiences of Young People from Poland. Europe-Asia Studies, vol. 68, iss. 8.
Kindler, M. (2011). A Risky Business? Ukrainian Migrant Women in Warsaw’s Domestic Work Sector. IMISCOE Dissertations. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Komiychuk, A. (2015). Pozytywne i negatywne doświadczenia wybranych krajów w zakresie przyciągania i integracji migrantów o określonych kwalifikacjach. W: P. Kaźmierkiewicz, A. Piłat, J. Segeś Frelak (red.), Przyciąganie do Polski wykwalifikowanych imigrantów. Diagnoza potrzeb w tym zakresie i rekomendacje dla polityki migracyjnej. (104—147). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Kunasz, M. (2014). Skłonność do samozatrudnienia i determinanty wyboru docelowej formy aktywności zawodowej w świetle wyników badań studentów. Optimum. Studia Ekonomiczne, nr 2 (68), s. 116-131.
Lis, M. (2018). Polska chce studentów z zagranicy. Wyda miliony złotych na promocję. Pobrane z: https://www.money.pl/gospodark... [dostęp: 16.03.2018].
Nielsen, H.S., Rosholm, M., Smith, N., Husted, L. (2003). The school-to-work transition of 2nd generation immigrants in Denmark. Journal ofPopulation Economics, November, vol. 16, iss. 4, s. 755-786.
Okólski, M. (2001). Incomplete Migration: a New Form of Mobility in Central and Eastern Europę. The Case of Polish and Ukrainian Migrants. W: C. Wallace, D. Stola (red.), Pattems ofMigration in Central Europę. (105-128). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Petyuh, V., Shchetinina, L., Shkoda, T. (2017). Development trends, asymmetries and impact factors of youth employment in Ukrainę. Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 36 (1), s. 27-42.
Pirog, D. (2013). Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 160, s. 131-138.
Rębisz, S., Grygiel, P. (2017). Fears and Difficulties Experienced by Ukrainian Nationals During Their Period of Study in Poland. European Education, s. 1-17. DOI: 10.1080/10564934.2017.1364134.
Stadnyi, Y., Slobodian, O. (2016). YKpaincbKi cmydenmu 3a KopdonoM: cKóibicu ma noMy (Ukraińscy studenci za granicą: ile i dlaczego?). Pobrane z: https://cedos.org.ua/uk/osvita... [dostęp: 18.03.2018].
Trzciński, R. (2015). Zagraniczni studenci — czy potencjalni uczestnicy polskiego rynku pracy? W: J. Konieczna-Sałamatin (red.), Imigranci o wysokich kwalifikacjach na polskim rynkupracy. Raportz badań 2014-2015. (175-209). Warszawa: Instytut Społeczno-Ekonomicznych Ekspertyz — Fundacja „Nasz Wybór”.
Wieczorkowska, G., Król, G., Wierzbiński, J. (2015). Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość edukacji akademickiej. W: A.Z. Nowak (red)., Gospodarka na rozdrożu —XXI wiek. Księga jubileuszowa z okazji osiemdziesiątych urodzin profesora Kazimierza Rycia. (165-186). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Zheriobkina, T., Kudelia, M., Samokhin, I., Stadnyi, Y. (2016). CoąiajibHo-eKOHaMinHuu nopmpem cmydeumie: pe3yjibmamu onumyeauun {Społeczno-gospodarczy obraz studentów: wyniki badania). Pobrane z: https://cedos.org.ua/uk/osvita... [dostęp: 18.03.2018].
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.